Läs ronjabloggar.se

Chocolate chip cookies

Publicerad 2015-01-18 19:28:27 i mitt liv,

 

Jag har bakat många olika recept av just chocolate chip cookies, men inget slår detta recept.
 
 
 
 

Amerikanska chocolate chip cookies
170g smör, rumstemperatur
1 4/5 dl farinsocker
3/5 dl strösocker
1 ägg, rumstemperatur
2 tsk vaniljsocker
4 3/4 dl vetemjöl
2 tsk majsstärkelse
1 tsk bikarbonat
100g ljus blockchoklad
100g vit blockchoklad
 
Gör så här:
1. Ta smöret och ägget ur kylskåpet i god tid så de blir rumsvarma. Jag brukar skära smöret i mindre bitar så det blir snabbare rumsvarmt. Hacka chokladen grovt. Blanda vetemjöl, bikarbonat och majsstärkelse i en bunke, ställ åt sidan.
2. Vispa rumsvarmt smör, strösocker och farinsocker poröst och fluffigt, ca. 5 minuter med elvisp. Se steg 1.
3. Tillsätt ägg och vaniljsocker, vispa på låg hastighet till en jämn smet. Se steg 2. 
4. Tillsätt de torra ingredienserna och vispa snabbt ihop till en deg, tillsätt även den hackade chokladen. Se steg 3. Ställ degen i kylskåpet för minimi 30 minuter. 
5. Klä två plåtar med bakplåtspapper, värm ugnen till 175 C. Ta små bollar ur degen med hjälp av två skedar, lägg bollarna på plåten med lite rum i mellan. Platta inte dem! Se steg 4.
6. Grädda kakorna mitt i ugnen i cirka 8-10 minuter, tills kakorna fått en ANING färg runt kanterna och ytan inte är så glansig mera. Grädda inte kakorna för länge! Låt kakorna svalna i 2-3 minuter på plåten och flytta sedan över till ett galler och svalna helt. Grädda resten av kakorna. Servera genast!
 
 

Kommentarer

Postat av: ɑ n n i k ɑ

Publicerad 2015-01-18 19:32:23

Gott!

Postat av: carro

Publicerad 2015-01-18 19:35:15

Åhh ser jättegoda ut:) Hur många blir det på en sats?

Svar: Mina blev lite väl tjocka (men då blir dom godare) Men ungefär 24 st kakor!
Ronja Persson

Postat av: Madde

Publicerad 2015-01-19 06:49:11

Mums 😍👍

Postat av: nellie

Publicerad 2015-01-19 07:04:06

Du vet vilket recept som kommer se

Postat av: Mira

Publicerad 2015-01-24 08:52:10

Asså ååååååh!
Ge miiiig!😍✋

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ronja Persson

Här kommer bloggas om min vardag helt enkelt! Jag är ett USA freak och en shopaholic på samma gång. Cheerleader och Selenator på samma gång.Har även dom där förbaskade nervsmärtorna i pannan, marcus gunn syndrom och hörapparater. Livet är inte bara glitter och glamour. I den här bloggen kommer ni få läsa hur jag varierar allting! tillslut blir det Ronja liv! [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela